どせいたんさき。

ナスダヨー

今日のAPOD


天の川銀河のつくる帯を見たことがあるだろうか?おそらくこの画像のようなものは見たことがないのではないだろうか.……いやこれは見ることができない光景だ.ある時間,周囲が暗いところでは澄んだ空にうっすらと光の帯がかかる.このは私たちが住む渦巻銀河の円盤部分である.私たちは円盤の中にいるため帯は地球を取り囲んでいるように見える.だが,天の川のアーチを写した美しいこの写真は,普通の目では見渡せない領域までカヴァーしている.実のところこの画像は長時間露光した 9 枚の写真をデジタル処理で貼り合わせたもので, 360 度すべてを見渡すパノラマ画像になっている.この写真はスペインのカナリア諸島 (Canary Islands) の 1 つテネリフェ島 (Tenerife) にあるテイデ国立公園 (Teide National Park) でつい最近撮影されたもので,写真には中央付近にテイデ火山 (Teide volcano) を見ることができる.その手前には火山活動によって作られた光景が広がっておりたくさんの大きな岩が転がっている.岩々とした風景の背後には,肉眼でも見ることができる,驚きに満ちた光景が空に広がっている.天の川銀河がつくる帯が広がり,その内側には明るく満ちた月が浮かんでいる.プレアデス散開星団 (Pleiades open star cluster) も見ることができる(見つけられるかな?).長時間露光したことによって,通常人間では見ることができない天体も写しだされている.それらのうちいくつかは注釈付きの画像に名前をつけてある.バーナードループ (Barnard's Loop) もその 1 つであり,画像では天の川銀河のすぐ下に赤い半円の弧として見つけることができる.

  • Have you ever seen the band of our Milky Way Galaxy? Chances are you have never seen it like this -- nor could you. In a clear sky from a dark location at the right time, a faint band of light is visible across the sky. This band is the disk of our spiral galaxy. Since we are inside this disk, the band appears to encircle the Earth. The above spectacular picture of the Milky Way arch, however, goes where the unaided eye cannot. The image is actually a deep digital fusion of nine photos that create a panorama fully 360 across. Taken recently in Teide National Park in Tenerife, Canary Islands, Spain, the image includes the Teide volcano, visible near the image center, behind a volcanic landscape that includes many large rocks. Far behind these Earthly structures are many sky wonders that are visible to the unaided eye, such as the band of the Milky Way, the bright waxing Moon inside the arch, and the Pleiades open star cluster (can you find it?). The deep exposure also brings out many sky wonders normally beyond human perception, many of which are labelled on the annotated image version, including Barnard's Loop, visible above as the half red ring below the Milky Way band.

(画像はリンク先を参照)